"Rail Baltica": ko šis projekts sniegs Rīgai un tās iedzīvotājiem?
"Rail Baltica" ir vērienīgs infrastruktūras projekts, kura īstenošana Latvijā tiek plānota tuvāko gadu laikā. Kā tas ietekmēs Rīgas tēlu, kur tiks pārvietota dzelzceļa stacija, autoosta un mikroautobusu stacija? Un, pats galvenais - kas notiks ar dzelzceļa sliedēm, kas pašlaik pilsētu burtiski sadala divās daļās: labiekārtotā un pakāpeniski arvien degradētākā. Tas viss - intervijā ar Rīgas pilsētas arhitektu Gvido Princi, kuru viņš sniedza portālam Rīga.lv.
Tuvākajā laikā valsts gatavojas īstenot liela mēroga projektu Rail Baltica, kas skars Centrālās dzelzceļa stacijas, Centrālā tirgus, Centrālās autoostas, Torņakalna teritorijas. Ko šis projekts dos pilsētai un tās iedzīvotājiem?
- Ja projekts tiks īstenots, un izskatās, ka tā notiks, jo procesā ir iesaistītas ļoti daudzas puses, tad funkcionālās un vizuālās pārmaiņas būs jūtamas.
Pirmkārt, mainīsies pati stacijas ēka – tēls un risinājumi stacijas zonā. Liels akcents tiks likts uz pasažieriem, kuri katru dienu lieto vilcienu satiksmi, – viņu nokļūšana stacijā no dažādiem pilsētas punktiem un tikšana tālāk būs ērtāka. Ja dzelzceļa transports būs integrēts pilsētas transporta tīklā, tas būs izdevīgi gan rīdziniekiem, gan tiem iedzīvotājiem, kuri dzīvo no galvaspilsētas netālajās pašvaldībās, taču strādā Rīgā. Proti, būs atrisināts ikdienas mobilitātes jautājums.
Taču, protams, jābūt gataviem uz to, ka 2–3 gadus, kamēr notiks būvniecība, transporta situācija pasliktināsies, toties pēc tam – krasi uzlabosies.
Otrkārt, pazudīs dzelzceļa uzbērums, kas faktiski dala Rīgu divās daļās – vecpilsētā un šobrīd pavisam nereprezentablā stacijas, autoostas un tirgus tranzīta teritorijā. Uzbēruma vietā būs caurredzama telpa, kas gan mainīs vizuālo tēlu, gan paplašinās teritorijas izmantošanas iespējas. Pašiem Rīgas iedzīvotājiem, Rīgas viesiem vizuāli atklāsies Centrālais tirgus, kas jau šobrīd ir populārs tūrisma objekts, un Maskavas forštate.
Mikroautobusu galapunktu tiek plānots pārcelt pie Centrālā tirgus. Vienlaikus, kā mēs zinām, pats Rīgas Centrālais tirgus plāno ieguldīt līdzekļus savas teritorijas attīstībā; mēs zinām, ka pilsēta labiekārtos kanāla krastu zonu. Pozitīvas pārmaiņas jau notikušas Spīķeru kvartālā, krastmalā no Dzelzceļa tilta līdz pat Salu tiltam ir ierīkota promenāde un veloceliņš. Maskavas forštates attīstību pagaidām grūti prognozēt. Taču jaunā situācija var būt izdevīga jauniem projektiem un jaunām idejām.