Visvairāk Latvijā trūkst tieši mazkvalificētā darbaspēka
Darbaspēka pieejamība pārtikas ražotājiem kļūst arvien aktuālāka problēma un visvairāk trūkst tieši mazkvalificētā darbaspēka, intervijā aģentūrai LETA sacīja konditorejas un uzkodu ražotāja "Orkla Confectionery & Snacks Latvija" valdes priekšsēdētājs Toms Didrihsons.
Viņš atzina, ka darbaspēka pieejamība vienmēr ir bijis izaicinošs jautājums, it īpaši attiecībā uz tādām specifiskām profesijām, kā piemēram, pārtikas tehnologs un inženieris. Daudzi pārtikas ražotāji tam ir pielāgojušies un sapratuši, ka ļoti svarīga ir darbinieku apmācīšana uzņēmuma iekšienē. Tāpat daudz ciešāk norit sadarbība ar izglītības iestādēm.
«Problēma ir un tā kļūs vēl aktuālāka, jo mēs redzam, ka cilvēki aizbrauc, arī kvalificētais darbaspēks. Demogrāfijas dēļ mazāk ir arī potenciālo studentu. Īstermiņā savukārt lielākā problēma ir tieši zemākās kvalifikācijas darbaspēks, kura trūkst ļoti. Te ir jautājums, ko šajā jautājumā lems Saeima, jo mēs jau varam paslēpties aiz dažādiem saukļiem - it īpaši šajā gadā -, bet, noraidot darbaspēka ievešanu, mēs šaujam paši sev kājā. Ja šo problēmu nerisinās steidzami, tas potenciāli atstās iespaidu uz investīcijām," sacīja Didrihsons.»
Viņš piebilda, ka pārējās Baltijas valstīs, piemēram, Igaunijā darbaspēka pieejamības problēmu risina daudz straujāk, kas negatīvi atsaucas uz Latvijas konkurētspēju šajā ziņā.
Didrihsons piebilda, lai risinātu problēmas saistībā ar darbaspēka pieejamību, "Orkla Confectionery & Snacks Latvija" šogad lielākās - 1,2 miljonu eiro - investīcijas Ādažu ražotnē ieguldīja tieši robotizācijā, kas aizstāj gandrīz 20 cilvēku darbu, kuru iepriekš pietrūcis nevis, kuri atlaisti. "Tās ir lielas investīcijas un tās prasa laiku, lai šādus projektus īstenotu. Kapacitāte ir tāda, kāda nu tā ir, un darbaspēka problēma ir daudz lielāka, turklāt tā nekur nepazudīs," atzina "Orkla Confectionery & Snacks Latvija" valdes priekšsēdētājs.
Komentējot kompānijas šā gada investīciju plānus, viņš norādīja, ka šogad lielākā daļa investīciju tiek ieguldīta jaunajā "Laimas'' ražotnē, kas top Ādažos. "Esam iegādājušies zemi, izstrādājuši projektu un sāksies būvniecība," sacīja Didrihsons. Tāpat divas investīcijas katra 400-500 000 eiro apmērā ir saistītas ar zefīru iepakošanas automatizāciju.
Pēc viņa teiktā, kompānija arvien vairāk domā par to, kā investēt ilgtspējas jautājumos. Piemēram, uzņēmums investējis 300 000 eiro Ādažu ražotnē ūdens attīrīšanā. Siltināta arī visa "Staburadzes" ražotne un tādējādi samazināti ogļskābā gāzes CO2 izmeši. Šāda veida investīcijas nākotnē kompānija plāno arvien vairāk.
Aģentūra LETA jau vēstīja, ka "Orkla Confectionery & Snacks Latvija" konsolidētais apgrozījums pērn sasniedza 81,1 miljonu eiro, kas ir par 4,3% vairāk nekā 2016.gadā, bet koncerna peļņa bija 3,1 miljons eiro.
"Orkla Confectionery & Snacks Latvija" ir viens no vadošajiem šokolādes un konditorejas izstrādājumu, kā arī uzkodu ražošanas uzņēmumiem Baltijas valstīs. "Orkla Confectionery & Snacks Latvija" pārstāv zīmolus "Laima", "Selga", "Staburadze", "Ādažu Čipsi", "The Original Taffel Snacks" un "Pedro".
"Orkla" ir Oslo biržā kotēts uzņēmums, kurš bāzēts Oslo, Norvēģijā. "Orkla" apgrozījums 2017.gadā bija četri miljardi eiro.