Rīgas brīvosta: Krievu salā panākts būtisks progress papildu infrastruktūras un ogļu kraušanas tehnoloģiju izbūvē
Krievu salas terminālī noslēgumam tuvojas papildu infrastruktūras izbūves darbi, kuru ietvaros tiek izbūvētas nepieciešamās inženierkomunikācijas, kravu laukumi, sliežu pievedceļi, vēju slāpējošs žogs vides prasību ievērošanai, administrācijas ēkas, kā arī turpinās ogļu kraušanas tehnoloģiju montāža, aģentūru LETA informēja Rīgas brīvostas pārvaldē.
Pēc pārvaldē paustā, darbu gaita ļauj izteikt pārliecību, ka visi būvdarbi Krievu salā noslēgsies paredzētajos termiņos.
"Rīgas brīvostas pārvalde rūpīgi seko līdzi noslēdzošā būvdarbu etapa laika grafikam un darbu plānam. Viss process notiek saskaņā ar plānoto un apstiprināto grafiku, un šodien varu paust pārliecību, ka nepieciešamā infrastruktūra tiks nodota stividoriem paredzētajos termiņos, apjomos un kvalitātē. Darbu progress un sadarbība ar stividoriem liek domāt, ka arī stividori spēs izpildīt apņemšanos par savas infrastruktūras un tehnoloģiju sadaļas izbūvi, līdz ar ko pārvākšanās process uz Krievu salu noritēs bez nobīdēm laika grafikā, izpildot visas Eiropas Komisijas prasības," sacīja Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš.
Rīgas brīvostas pārvaldē atzīmēja, ka tostarp stividora SIA "Strek" nomas teritorijā ir noslēgušies kravu laukumu un inženierkomunikāciju būvdarbi. Šobrīd tiek sagatavotas iekārtu ekspluatēšanas instrukcijas, noformēta izpilddokumentācija un saņemti atzinumi no uzraugošajām institūcijām. Savukārt 23 metrus augstā vēju slāpējošā žoga izbūves darbi "Strek" teritorijā izpildīti 90% apmērā - ir uzstādīti visi masti un tiek montētas žoga starpmastu stieples un žoga vēja siets. Atbilstoši plānoto darbu grafikam vēja žoga būvdarbus "Strek" teritorijā plānots pabeigt līdz 2018.gada septembra beigām. Stividora darbu sadaļā tiek veikti administrācijas un dienesta ēku izbūves iekšdarbi, bet beramkravu izkraušanas ēkā tiek montēti ārsienu paneļi. "Strek" šobrīd aktīvi veic tehnoloģisko iekārtu piegādi un montāžu.
Savukārt stividora SIA "Riga Coal Terminal" termināļa nomas teritorijā turpinās pazemes inženierkomunikāciju būvdarbi, tiek izbūvēti pāļi portālceltņu ceļiem starp kravu laukumiem, betonētas sijas, ieklātas dzelzsbetona plātnes kravu laukumos. Patlaban darbi izpildīti par gandrīz 80% no kopējā būvdarbu apmēra. Vēju slāpējošajam žogam "Riga Coal Terminal" teritorijā tiek būvēti balstu pamati, kā arī sākta žoga mastu uzstādīšana, paveiktajiem darbiem veidojot 59%. Tāpat "Riga Coal Terminal" oktobra vidū plāno sākt tehnoloģisko iekārtu piegādi un uzstādīšanu Krievu salā.
Jau ziņots, ka Krievu salas projekta "Infrastruktūras attīstība Rīgas ostas aktivitāšu pārcelšanai no pilsētas centra uz Krievu salu" mērķis ir atbrīvot Rīgas vēsturisko centru no piesārņojošām ostas kravu pārkraušanas operācijām, pārceļot ostas termināļus uz to darbībai piemērotāku vietu - Krievu salu un vienlaikus nodrošinot Rīgas ostas konkurētspējas saglabāšanu Baltijas jūras reģionā.
Sākot darbu pie projekta īstenošanas ar Eksportostā strādājošiem stividoriem - SIA "Strek" un SIA "Riga Coal Terminal" -, Rīgas brīvostas pārvalde noslēdza līgumu, kas paredz to darbības - ogļu kravu pārkraušanas operāciju - pārcelšanu no līdzšinējās komercdarbības veikšanas vietas Eksportostā uz Krievu salu.
Projekts ir ticis īstenots laika posmā no 2010. līdz 2015.gada nogalei, kad projekta infrastruktūra nodota ekspluatācijā. Piekļuvei terminālim ir izbūvēti pievedceļi un ielas 5,2 kilometru garumā, kā arī dzelzceļa tīkls 11 kilometru garumā un visa nepieciešamā inženiertehniskā infrastruktūra un komunikācijas.
Plānotā termināļa jauda ir 15-20 miljoni tonnu gadā. Projekta kopējās izmaksas ir 151,8 miljoni eiro, no kurām attiecināmās izmaksas ir 123,24 miljoni eiro, bet Kohēzijas fonda līdzfinansējums ir 75,83 miljoni eiro. Īstenojot projekta aktivitātes, ir izdevies panākt desmit miljonu eiro ietaupījumu.
Eiropas Komisija Krievu salas projektu izvērtēs 2019.gada marta beigās, un tad arī būs zināms, vai projekts sasniedzis mērķus un ES līdzfinansējums tiek piešķirts pilnā apjomā.