Deglava tilta slēgšana ir sabiedrības drošības jautājums
Augusta Deglava tilta slēgšana ir nevis satiksmes ērtības, bet sabiedrības drošības jautājums, otrdien žurnālistiem sacīja ekonomikas ministrs Ralfs Nemiro (KPV LV).
"Ministrijas rīcībā ir Būvniecības valsts kontroles biroja (BVKB) veiktā apsekojuma atzinums, ka tilts ir diezgan bīstams. Tilta balstu kolonnu un betona elementu stiprība nav pētīta, tāpēc šajā gadījumā nav runa par satiksmes ērtībām, nevēlamies riskēt ar drošību, kamēr nav veikta tilta izpēte," sacīja Nemiro.
BVKB Kontroles departamenta direktors Māris Demme uzsvēra, ka satiksmes pārvads ar šādiem bojājumiem ir vērtējams kā pirmsavārijas stāvoklī esošs, tāpēc tam ir jāveic detalizēta izpēte.
"Mūsu rīcībā ir trīs tehnisko apsekošanu atzinumi, kas būtībā ir viens atzinums ar trim dažādām secinājumu daļām, jo atzinumu sākuma daļa ir nemainīga. Pirmajā secinājumā nav norādīti nekādi ierobežojumi, otrajā jau tiek runāts par nepieciešamiem slodzes ierobežojumiem, trešajā jau ir norādīts, ka nepieciešams transporta masas ierobežojums līdz 30 tonnām," skaidroja Demme.
Viņš uzsvēra, ka tiltam nav veikti bojājumu aprēķini. BVKB lūdza Rīgas domi šādus aprēķinus iesniegt līdz 18.aprīlim, bet tas nav izdarīts.
"Tehnisko apsekojumu pamatā ir vizuālais novērtējums. Bojājumi ir lieli, balstu betons ir izdrupis, armatūras stiegras ir korodējušas. Kamēr vien ir drošības riski, satiksmi būtu jāslēdz nekavējoties," uzsvēra Demme.
BVKB pārstāvis informēja, ka balstos ir izmantotas čaulas tipa kolonnas, kurās dzelzsbetons ir tikai ārējā daļā, bet tukšais vidus aizpildīts ar smilšu-cementa pildījumu. "Ir lielas bažas, ka tērauda armatūra vairs nestrādā tā, kā būtu vajadzīgs," norādīja Demme.
Iekšlietu ministrs Sandis Ģirģens (KPV LV) uzsvēra, ka gadījumā, ja Rīgas dome neslēgs tiltu satiksmei līdz ceturtdienai, 25.aprīlim, Valsts policija bloķēs tiltu un organizēs satiksmi pa citām ielām.
"Šādu rīkojumu jau esmu parakstījis un Valsts policijai tas ir saistošs. Iekšlietu ministra pienākums ir nodrošināt sabiedrisko kārtību un garantēt drošību, tāpēc, redzot, ka BVKB jau ir apturējis būvdarbus un redzot atzinumu par tilta stāvokli, tilts tiks slēgts, jo cilvēku drošība ir primāra," sacīja Ģirģens.
Iekšlietu ministrs norādīja, ka Rīgas domes Satiksmes departamentam ir jāiesniedz BVKB ekspertu slēdziens par to, ka tilts ir drošs. "Tiklīdz šāds ekspertu slēdziens tiks saņemts, satiksme pār tiltu tiks atjaunota," sacīja Ģirģens.
Demme piebilda, ka būvju tehnisko apsekošanu var veikt diezgan plašs būvspeciālistu loks, savukārt ekspertīzei jau ir nepieciešams piesaistīt īpaši sertificētu speciālistu. "Būs nepieciešamas arī būvprojekta izmaiņas, jo ar esošo būvprojektu darbus turpināt nevar. Pēc tam, kad tiks veiktas šīs izmaiņas, notiks arī būvprojekta ekspertīze un tikai pēc tam varēs atsākt tilta pārbūves darbus," viņš sacīja.
Jau ziņots, ka BVKB, veicot būvdarbu kontroli, konstatēja Deglava tilta nesošo konstrukciju bojājumus. 8.aprīlī BVKB būvinspektors izdeva atzinumu par būvdarbu apturēšanu visā objektā.
Tilta bojātie balsti tika konstatēti pēc tam, kad tika demontētas zem pārvada esošās noliktavas. Iepriekš šie balsti nebija pieejami, jo kalpoja kā noliktavu starpsienas.
Savukārt Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Vadims Baraņņiks (S) otrdien žurnālistiem norādīja, ka vēlreiz uzklausīs speciālistus un tad tiks pieņemts lēmumus.
Pārvada pārbūvi par 4,27 miljoniem eiro veic Lietuvas uzņēmums AS "Kauno tiltai" pēc SIA "Inženierbūve" izstrādātā būvprojekta.
Lai gūtu pārliecību, ka pārvads ir drošs ekspluatācijai, būvprojekta autors SIA "Inženierbūve" veica nepieciešamos mērījumus un aprēķinus, un tehniskās apsekošanas ziņojumā norādīja, ka nesošajām konstrukcijām nav vērojamas balstu nosvēršanās, nosēšanās vai citas deformācijas, kas liecinātu par būves vispārējās noturības pazemināšanos. Būvprojekta autors atzina, ka, ierobežojot transporta līdzekļu satiksmes slodzi līdz 30 tonnām, - objekts ir drošs ekspluatācijai.