Kam vispirms jāpievērš uzmanība tiem, kuri izvēlas pārvaldīšanas kompāniju?
Kompānijas ORDO Property Management pārvaldībā ir tādi pazīstami jaunie Rīgas un Jūrmalas projekti kā Park Residences, Viva Lux, Sun Terraces, Avenue 34, Elizabeth, Dammes Liepas, Elizabet Garden Residence, Quadrus, J5 un citi. Ko nozīmē moderno jaunceltņu pārvaldīšana un kas ir iekļauts pakalpojumu sarakstā, žurnālam m2 un portālam varianti.lv stāsta Jana Samuša, kas ir uzņēmuma Ordo Property Management valdes priekšsēdētāja un Latvijas namu pārvaldītāju un apsaimniekotāju asociācijas valdes locekle.
- ORDO Property Management jau 7 gadus darbojas nekustamā īpašuma pārvaldīšanas jomā un ir sevi pierādījusi kā augošs, pastāvīgs un stabils Latvijas uzņēmums, kurā darbojas profesionāli būvniecības speciālisti, nekustamā īpašuma pārvaldnieki ar 5.līmeņa profesionālo kvalifikāciju, pieredzējuši juristi, būvniecības projektu vadītāji un finanšu speciālisti, – ar uzņēmumu iepazīstina Jana Samuša. Uzņēmuma sniegtie pakalpojumi ir iedalāmi vairākos virzienos – ēku tehniskā apkalpošana, inženierkomunikāciju apkalpošana, telpu un teritorijas uzturēšana un labiekārtošana, profesionālu dārznieku pakalpojumi, juridiskie pakalpojumi, finanšu uzskaite un grāmatvedība, tehniskās dokumentācijas kārtošana u.c. Ņemot vērā, ka ORDO Property Management apkalpo arī premium klases objektus, kur liela daļa klientu ir nerezidenti, šādā gadījumā papildus pamatpakalpojumiem tiek uzklausītas klientu intereses un sniegta palīdzība arī citos ikdienišķos jautājumos.
– Kam vispirms jāpievērš uzmanība tiem, kuri izvēlas pārvaldīšanas kompāniju? Kā tiek veidoti kompānijas piedāvāto pakalpojumu cenas?
Dzīvokļa īpašnieki, vērtējot, kam uzticēt sava īpašuma pārvaldīšanu, arvien vairāk pievērš uzmanību pārvaldnieka spējai nodrošināt individuālu pieeju katrai dzīvojamai mājai atsevišķi. No savas pieredzes varam teikt, ka kvalitatīvs pakalpojums nav savienojams ar kvantitāti. Novecojis ir stereotips, ka labs pārvaldnieks ir tas, kurš pārvalda simtiem māju un piedāvā zemāko cenu. Mēs varam lepoties, ka mūsu esošie klienti novērtē mūsu sniegto pakalpojumu kvalitāti un izvēlas atbilstoša līmeņa pārvaldīšanas pakalpojumu.
Pakalpojuma izmaksas ir atkarīgas no tā, kādu pakalpojumu klients vēlas saņemt. Mēs savā praksē cenšamies sniegt maksimāli patiesu un pilnīgu cenu piedāvājumu, lai nekompromitētu viens otru nākotnē. Nereti, cenšoties klientam iepatikties un piedāvājot zemāko cenu, konkrēto uzdevumu faktiski izpildīt ir neiespējami, līdz ar to zūd arī sniegtā pakalpojuma kvalitāte. Tādēļ, uzsākot sadarbību, mūsuprāt, ļoti svarīgi ir būt godīgiem vienam pret otru un jau sadarbības sākumā vienoties par visiem būtiskajiem jautājumiem.
– Kāda ir minimālā pārvaldības pakalpojumu pakete, ko jūs piedāvājat? Vai ir atšķirības dzīvojamo kompleksu pārvaldīšanā Rīgā un Jūrmalā?
Latvijā dzīvojamo māju pārvaldīšanas jomu regulē Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likums, un tajā ir noteiktas visas obligāti veicamās pārvaldīšanas darbības - tā arī ir šī pamatpakalpojumu pakete.
Tajā ir tādi pakalpojumi kā dzīvojamās mājas sanitārā apkope, siltumenerģijas piegāde, ūdensapgādes un sadzīves kanalizācijas pakalpojumu nodrošināšana, sadzīves atkritumu izvešana, elektro-enerģijas nodrošināšana dzīvojamās mājas kopīpašumā esošajai daļai, dzīvojamās mājas un tajā esošo iekārtu un komunikāciju apsekošana, tehniskā apkope un kārtējais remonts, dzīvojamai mājai kā vides objektam izvirzīto prasību izpildes nodrošināšana, dzīvojamās mājas energoefektivitātei izvirzīto minimālo prasību izpildes nodrošināšana; pārvaldīšanas darba plānošana, organizēšana un pārraudzība u.c.
Nosauktās pārvaldīšanas darbības ir obligātas un attiecas uz jebkuru dzīvojamo māju – neatkarīgi no tā, vai tas būtu Rīgā, Jūrmalā vai jebkurā citā Latvijas pilsētā.
Dzīvokļu īpašnieki var uzdot pārvaldniekam veikt arī citas darbības - atkarībā no dzīvokļu īpašnieku vēlmēm un objekta specifikas. Salīdzinot ar Rīgu, Jūrmalā sniegto pakalpojumu klāsts ir plašāks, jo projekti sava plānojuma ziņā atšķiras kaut vai ar to, ka tiem ir ievērojami lielāka piegulošā teritorija ar zaļo zonu, kur labiekārtošanas darbus no pavasara līdz rudenim veic profesionāli dārznieki.
Bet gribu uzsvērt, ka katrai ēkai ir individuāli pārvaldīšanas risinājumi, un pat šķietami vienādos projektos var būt atšķirīgas pārvaldīšanas izmaksas, jo pārvaldīšanas maksu veido vairākas pozīcijas: ēkas konstruktīvo elementu un inženierkomu- nikāciju apkalpošanas izmaksas, koplietošanas telpu un teritorijas uzkopšanas izmaksas, administratīvie izdevumi, atlīdzība pārvaldniekam; papildus var būt izdevumi ēkas apsardzei, concierge pakalpojumi un citi izdevumi par darbiem, ko dzīvokļu īpašnieki ir uzdevuši veikt pārvaldniekam.
– Vai ir pieprasīti inovatīvi pārvaldīšanas risinājumi?
Ņemot vērā, ka liela daļa mūsu klienti ir nerezidenti, mums kā pārvaldniekam ir jāparūpējas, lai klientam sava īpašuma pārvaldīšana būtu ērta un pieejama. Mūsdienās, kad tehnoloģijas sniedz tik daudz dažādu iespēju, viens no inovatīviem pārvaldīšanas jautājumu risinājumiem ir dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu pieņemšana e-vidē. Plānojot kārtējos darbus un izstrādājot ilgtermiņa darba plānus, ļoti svarīgi ir saskaņot visus jautājumus ar dzīvokļu īpašniekiem. Ņemot vērā, ka daļa dzīvokļu īpašnieku pastāvīgi nedzīvo Latvijā, šādos gadījumos risinājums operatīvai lēmumu pieņemšanai kopīgi ar dzīvokļu īpašnieku var notikt attālināti. Protams, tas ir jauns lēmumu pieņemšanas veids, kas pagaidām nav nostiprināts likumā, bet domāju, ka tas ir tikai laika jautājums.
Esam nodrošinājuši klientiem iespēju attālināti sekot līdzi sava īpašuma pārvaldīšanas procesiem. Esam izveidojuši savā mājaslapā platformu, kas darbojas kā “Klienta kabinets”, kur reģistrējoties dzīvokļa īpašnieks var aplūkot sev interesējošo informāciju par īpašumu. Ļoti vērtīgi tas ir gadījumos, kad dzīvokļa īpašnieks atrodas ārpus valsts sekot līdzi savam īpašumam, vai gadījumos, ja dzīvoklis ir izīrēts, tad dzīvokļa īpašnieks var sekot līdzi pakalpojumu patēriņiem, rēķinu apmaksai un būt drošs, ka īrnieks godprātīgi veic maksājumus.
– Ņemot vērā, ka jūsu pakalpojumu piedāvājumā ir arī būvniecības procesu pārvaldība, vēlamies uzzināt jūsu viedokli: kādas Latvijas nekustamā īpašuma tirgus nišas uzskatāt par perspektīvām jaunu māju būvniecībai?
Mājokļu pieejamības jautājums Latvijā šobrīd ir ļoti aktuāls, daudz par to tiek diskutēts, tiek veikti arī pētījumi un meklēti mehānismi mājokļu pieejamības veicināšanai. Manuprāt, viena no šādām “tirgus nišām” ir īres nami. Šobrīd izteikti ir novērojams īres dzīvokļu deficīts un tiek meklēti risinājumi, kā piesaistīt privātās investīcijas daudzdzīvokļu īres namu būvniecībai. Viens solis pretim risinājumam ir jaunais īres likums, kas sakārtotu īres tirgus dalībnieku attiecības un ļautu drošāk tajās justies arī izīrētājam. Pagaidām jaunais īres likums vēl tiek izstrādāts. Domājams, ka tiklīdz tas stāsies spēkā, būs gaidāms jauns pavērsiens nekustamā īpašuma tirgus attīstībā Latvijā.
– Kādi biznesa virzieni vēl tiek attīstīti uzņēmumā ORDO Property Management? Vai jūsu pārvaldīto māju iedzīvotāji var vērsties pie jums, ja viņiem ir nepieciešams pārdot dzīvokli vai apartamentus?
Es nezinu, vai to saukt par atsevišķu biznesa virzienu, jo nekustamā īpašuma pārvaldīšana pati par sevi aptver ļoti plašu pakalpojumu klāstu. Protams, mēs palīdzam klientiem dažādos jautājumos, arī tad, ja nepieciešama konsultācija īpašuma pārdošanas procesā. Ņemot vērā, ka mēs pārvaldām projektus, kuru būvniecībā ir izmantoti moderni un inovatīvi tehnoloģiskie risinājumi, tad nereti klienti, iegādājoties vai pārdodot īpašumu, vēlas pieaicināt speciālistu, konkrētajā gadījumā pārvaldnieku, lai saņemtu profesionālu īpašuma tehnisko raksturojumu, kas nereti ir noteicošais faktors pārdošanas brīdī.
Līdz ar to, mūsu sniegto pakalpojumu klāsts gluži dabiskā veidā ir paplašinājies un šobrīd varam piedāvāt klientiem jaunu pakalpojumu – konsultācijas pie īpašuma pārdošanas. Vienlaicīgi mūsu pamatdarbības virziens ir un paliek - nekustamā īpašuma pārvaldīšana.
Raksts tapts sadarbība ar nekustama īpašumu žurnālu "Kvadrātmetrs"