Plāno investēt 280 tūkstošus eiro gājēju pāreju izbūvē un uzlabošanā
Valsts policijas Rīgas reģiona pārvalde konstatējusi, ka Rīgā pieaudzis to satiksmes negadījumu skaits, kas saistīti ar ceļa nedošanu – tādā veidā uzbraucot gājējiem uz neregulējamām gājēju pārejām.
Pērn fiksēti 65 šāda veida ceļu satiksmes negadījumi, trijos gadījumos iestājusies cilvēku nāve, bet 10 gadījumos – cietuši bērni. Šā gada divos mēnešos ir fiksēti jau 16 negadījumi, kad uz neregulējamas gājēju pārejas transportlīdzeklis uzbraucis gājējam, un divos gadījumos cietuši bērni.
Valsts policija norāda, ka negadījumi notiek gan diennakts tumšajā, gan gaišajā laikā. Uzbraukumi gājējiem uz pārejām parasti ir saistīti gan ar ceļu satiksmes noteikumu apzinātu pārkāpšanu, gan ar neuzmanību – pārejas savlaicīgi nepamanīšanu, kas saistīta gan ar citu transportlīdzekļu novietojumu braucamās daļas malās, gan ar nepietiekamu pārejas apgaismojumu un brīdinošo zīmju redzamību.
Risinājums varētu būt papildus apgaismojuma nodrošināšana, pāreju aprīkošana ar papildus horizontālajiem elementiem, kas izraisa vibrāciju, tādā veidā vadītājs samazinātu braukšanas ātrumu un vairāk pievērstu uzmanību apkārtnei.
Tostarp Rīgas pašvaldības policija atzīmēja, ka šis jautājums jādala divās daļās- jāveic pastiprināta gājēju noteikumu kontrole un jānodrošina gājēju netraucēta un droša kustība pār ielām, īstenojot profilaktiskos pasākumus – piemēram, apsekojot mācību iestādes. Tāpat arī paredzot finansējumu apgaismojuma palielināšanai un rībjoslu izveidei.
Patlaban Rīgā kopumā ir 517 gājēju pārejas, no kurām 100 pārejas ir regulējamas ar luksoforu, 417 - bez luksofora, 137 ar papildus ierīkotu apgaismojumu un 280 – bez papildu apgaismojuma. Valsts standarti nosaka, ka, ja gājēju skaits konkrētā vietā nesasniedz vismaz 50 gājējus stundā, tad pāreju nav nepieciešams ierīkot.
Savukārt, ja skaits sasniedz vismaz 300, tad šādā vietā ierīkojama neregulāra gājēju pāreja. Tomēr pilsētā vietām ir ierīkotas arī pārejas, kur pēc noteikumiem tās varētu arī nebūt, jo tas atbilst citiem apstākļiem.
Tostarp RPP atzīst, ka, ierīkojot pārejas, negadījumu skaits var pat pieaugt par 25%. Tas saistīts ar cilvēku psiholoģiju - ja nav pārejas, cilvēks ir rūpīgāks un piesardzīgāks, vairāk vēro ceļu, bet kad ir pāreja - tad šķērso to skriešus, klausoties mūziku un tas var novērst pie negadījuma tādā gadījumā, ja arī automašīnas vadītājs ir tikpat nevērīgs.
Neregulējamas gājēju pārejas tiek ierīkotas tikai tādās vietās, kur tiek nodrošināta gājēju un transporta savstarpējā redzamība - gājējam jābūt redzamam jau pirms viņš ir uzkāpis uz brauktuves, kā arī vietās, kur attālums starp gājēju pārējām ir lielāks par 200 metriem. Tāpat svarīgs nosacījums – lai ir atbilstoša infrastruktūra (ietves).
Savukārt lielākie riski, kas var izraisīt satiksmes negadījumu, ir nekvalitatīvs apgaismojums, pāreja, kas šķērso vairākas joslas, kā arī slikta redzamība, atļautā braukšanas ātruma un citu ceļu satiksmes noteikumu neievērošana.
Lai mazinātu negadījumu skaitu un uzlabotu satiksmes dalībnieku drošību tiks strādāts pie neatbilstoši gājēju pāreju pārbūvi vai likvidēšanu, visu neregulējamo pāreju horizontālo apzīmējuma iekļaušanu uzturamo objektu sarakstā, papildus ceļu satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu uzstādīšanu, kā arī papildu gaismas objektu uzstādīšanu.
Jau šogad plānots paveikt šādus darbus:
- 3 esošās GP tiks aprīkotas ar papildus apgaismojumu;
- Tiks ierīkotas 5 jaunas pārejas ar papildus apgaismojumu.
- 2 neregulējamas pārejas tiks pārveidotas par ar luksoforu regulējamām;
- tiek izstrādāti projekti 11 jaunu neregulējamu gājēju pāreju ierīkošanai un esošo gājēju pāreju uzlabošanai;
- tiek izstrādāti projekti 3 neregulējamu pāreju pārveidei par ar luksoforu regulējamām;
- tiek izstrādāti projekti 2 jaunu ar luksoforu regulējamu gājēju pāreju ierīkošanai;
- tiks veikta apzīmējuma un ceļa zīmju atjaunošana, kā arī izvērtēta iespēja par papildus elementu uzstādīšanu esošajām pārejām .
Runājot par izmaksām, šogad plānots investēt 280 tūkstošus eiro gājēju pāreju izbūvē un uzlabošanā, bet 400 tūkstošus eiro investēt luksoforu objektos.
Vidēji vienas neregulējamas gājēju pārejas izbūve izmaksā 4 tūkstošus eiro, papildus ar apgaismojuma izbūvi – 8 tūkstošus eiro, savukārt luksofora izbūve – 20 tūkstošus eiro.