Vai pienācis laiks izvēlēties elektroauto? Ziņas

Vai pienācis laiks izvēlēties elektroauto?

Piektdiena, 30 augustā, 2024

Pasaulē un Latvijā strauji aug elektromobilitātes popularitāte – sabiedrība kļūst labāk informēta, arvien vairāk uz ceļiem ir redzami gan personīgie, gan arī koplietošanas elektroauto, kā arī ir pieaudzis uzlādes staciju skaits. Lai analizētu elektroauto nozares aktualitātes, Elektrum Energoefektivitātes centrs, piedaloties dažādiem auto nozares ekspertiem, šī gada 29. maijā rīkoja vebināru "Vai pienācis laiks izvēlēties elektroauto?"

Elektroauto – industrijas pagrieziena punkts vides ilgtspējas veicināšanā

Elektroauto skaits pasaulē palielinās, apliecina Volkswagen Baltijā, Audi Latvijā un Lietuvā importētāja Moller Baltic Import izpilddirektore Ilze Grase-Ķibilde, norādot, ka līdzīga tendence vērojama arī Eiropā. Kopējais elektrificētais tirgus Eiropā šobrīd ir 11,2 miljoni, kuriem 2023. gadā pievienojās vēl 3,2 miljoni. Starptautiskais enerģētikas pētījums atklāj, ka Ķīnas, Eiropas un Amerikas tirgū elektrificētas automašīnas pārdotas gandrīz vairāk kā 40 miljonu apmērā.

Elektroauto attīstība Baltijā ir lēnāka nekā citās valstīs ar lielākām subsīdijām, taču mīts par to, ka elektromobilitāte ir pilnībā apstājusies nav patiesība, uzsver I. Grase-Ķibilde. Lai veicinātu ciešāku sadarbība starp Baltijas valstī elektromobilitātes jomā un nodrošinātu augstu bezemisiju transportlīdzekļu izplatību, izveidota Baltijas ilgtspējīgas Mobilitātes alianse. Šo bezpeļņas organizāciju pārstāv dažādi pasaulē plaši zināmi automašīnu zīmoli, kuri arī iestājas par ilgtspēju.

Alianses mērķi paredz veicināt bezemisiju transportlīdzekļu plašu ieviešanu visos transporta veidos, iestāties par plašas un pieejamas elektroauto uzlādes infrastruktūras izveidi, mudināt uzņēmumus un valsts aģentūras pāriet uz elektrisko transportlīdzekļu parku, tādējādi:

  • palīdzot samazināt komerciālā transporta emisijas,
  • palielināt sabiedrības izpratni par e-mobilitātes priekšrocībām,
  • veicināt elektroauto uzlādes integrāciju ar atjaunojamiem enerģijas avotiem, lai vēl vairāk samazinātu elektriskā transporta oglekļa pēdas nospiedumu,
  • nodrošināt, ka bezemisiju iespējas ir pieejamas visām kopienām, tostarp sabiedrībai ar zemiem ienākumiem,
  • veicināt atbildīgu elektroauto akumalatoru pārstrādi un ilgtspēju materiālu izmantošanu bezemisiju transportlīdzekļu ražošanā, u.c.


Elektroauto nākotnes potenciāls

Eiropā šobrīd ir pieejamas 500 000 publisko uzlādes pieslēgvietu, bet līdz 2025. gadam paredzēts, ka to skaits sasniegs vienu miljonu. Latvijā līdz 2025. gadam nepieciešamas vismaz 1000 publiskās uzlādes pieslēgvietas. Elektrum Drive uzlādes tīkls savu darbību uzsāka 2019. gadā ar septiņām pieslēgvietām. Pagājušais gads noslēgts ar 570 pieslēgvietām jau trīs valstīs, bet šo gadu plānots pabeigt ar vairāk kā 800 pieslēgvietām, bet 2026. gadā – vairāk kā 2000 pieslēgvietām.

Uz Latvijas ceļiem šobrīd kopumā ir 7100 elektroauto. "Mūsu piesardzīgā prognoze liecina, ka 2030. gadā uz Latvijas autoceļiem būs 36,5 tūkstoši elektroautomašīnu. Izskatās, ka piesardzīgā prognoze varētu arī tikt apsteigta. Mūsu skatījumā vidējā jeb optimistiskā prognoze varētu būt ap 60 tūkstošiem elektroauto 2030. gadā. Optimistiskā prognoze rāda, ka Latvijā 2030. gadā būs 83 tūkstoši elektroautomašīnu," apliecina Elektrum Drive uzlādes tīkla direktors Ansis Valdovskis.

Kādi ir elektromobilitātes izaicinājumi? Ražošanas izmaksas samazinās un pieprasījums, kā arī elektroautomašīnu modeļu skaits turpina pieaugt, taču lai sasniegtu kritisko masu, auto cenai vēl jākrīt, jāsamazinās banku procentu likmēm, jānostabilizējas elektroauto atpakaļpirkuma vērtībai, norāda eksperts.

Kas jāņem vērā, plānojot elektroauto iegādi un veicot tā uzlādi?

Plānojot elektroauto iegādi, būtiski izpētīt savus pārvietošanās ieradumus – cik bieži izmantojat auto, cik lielu attālumu veiciet tipiskā darba dienā, kad, kur un cik bieži un tālu veicat garākus braucienus, cik ilgi auto tiek atstāts stāvēšanai un kur?

Elektroauto izvēlē nozīmīga ir ne tikai estētika, bet arī piemērotas baterijas izvēle. Ne mazāk svarīgi ir izprast mobilitātes vajadzības. "Ne visiem ir nepieciešams bezceļu auto, ne visiem der kompaktās klases auto,"  pastāsta Elektrum elektromobilitātes eksperts Edgars Korsaks-Mills, piebilstot, ka mazākās ietilpības baterijas jau šobrīd piedāvā vismaz 200 km nobraukumu ar pilnu uzlādi. Lielāka baterija nozīmē lielāku nobraukumu, bet arī augstāku iegādes cenu un otrādi. "Ja ikdienā braucam īsus attālumus vai galamērķī ir pieejama uzlāde, derēs arī mazāka baterija," norāda eksperts.

Kādi faktori var ietekmēt elektroauto uzlādes ātrumu? Elektroauto iebūvētā lādēšanas iekārtas jauda, izvēlētais uzlādes risinājums, baterijas dzesēšanas sistēma, braukšanas režīms un āra gaisa temperatūra.

Auto izdevīgumu nosaka lietošanas izmaksas, kuras sastāda iegādes maksa un līzinga procenti, apdrošināšana, nodokļi, degvielas izmaksas, stāvvietas, tehniskās apkopes un pārējās saistītās izmaksas ar auto uzturēšanu. Taču elektroauto īpašniekiem ir vairākas priekšrocības: nav jāmaksā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis, mazāki nodokļi, uzturēšanas, apkopju izmaksas, zemākas banku līzinga procentu likmes, bezmaksas Rīgas Satiksmes stāvvietas (arī Liepājā), var braukt pa sabiedriskā transporta joslām.

Kam pievērst uzmanību, uzstādot mājoklī elektroauto uzlādes iekārtu?

Pirms elektroautomašīnas iegādes svarīgi uzdot vairākus būtiskus jautājumus. Piemēram, vai var iztikt bez uzlādes mājoklī? Vai uzlāde mājoklī būs tikai no rozetes? Vai tomēr nepieciešamas speciālas Wallbox uzlādes iekārtas?

Lādējot elektroautomašīnu mājoklī no rozetes, primāri jādomā par drošību. "Ja jūtat, ka rozete silst, tas ir pirmais brīdinājums, ka tā ir nolietota. Pagarinātāja lietošana nav rekomendējama. Tā ir ilgstoša slodze rozetei, kas īsti nav paredzēta šādas iekārtas proti elektroauto uzlādei," brīdina Elektrum elektromobiliātes tehniskais eksperts Kaspars Straume.
Kādi ir speciālas uzlādes iekārtas ieguvumi?

  • lielāks uzlādes ātrums;
  • uzlādi nodrošina, izmantojot visu elektroauto iebūvētā lādētāja jaudu;
  • pielāgojama esošajam pieslēgumam;
  • nodrošina 3 fāžu uzlādes režīmu;
  • samazināma uzlādes jauda līdz 6A.

Speciālās uzlādes iekārtas ir aprīkojamas ar dinamisku jaudas balansētāju. Šī iekārta pārvalda enerģiju ar viedo skaitītāju, uzlāde nepārslogo pieslēguma jaudu, iestatot ierobežojuma vērtību, kā arī iespēja optimizēt uzlādi no saules paneļiem.
Kam jāpievērš uzmanība, uzstādot mājoklī uzlādes iekārtu? Svarīgi ir neizmantot maksimālo elektroauto uzlādes jaudu, iekārtas uzstādīšanai pieaicināt kvalificētus speciālistus, neizvietot iekārtu tiešos saules staros, izvairīties no tieša ūdens avota, kas var ietekmēt iekārtu.
Tomēr šobrīd var iztikt arī bez uzlādes mājoklī, jo publiskais tīkls ir pietiekami plašs. Latvijā ir pieejamas lieljaudas uzlādes iekārtas, kas 20 minūtēs var uzlādēt pat vairāk par 200 kilometriem.

Lai noskatītos vebināra video ierakstus un ekspertu prezentācijas, aicinām apmeklēt Elektrum Energoefektivitātes centra "Semināru arhīvu", kurā bezmaksas ikvienam pieejami vebināra "Vai pienācis laiks izvēlēties elektroauto?" video ieraksti.

Ilze Balcerbule @user_3213148
https://www.buvbaze.lv/user_3213148/
6 gadu 3 mēneši 16 dienu portālā
Bija online 10 stundas pirms
Meklētājs būvniecības nozarē