Apspriež nozares izglītības aktualitātes un stratēģiju
Latvijas Būvinženieru savienības (LBS) birojā trešdien, 8.septembrī, pulcējās nozares izglītības iestāžu vadītāji, lai ar LBS vadības pārstāvjiem apspriestu aktuālus jautājumus un turpmāko sadarbību. Jauno profesionāļu skolotājus uz tikšanos aicināja LBS valdes priekšsēdētāja pirmā vietniece Helēna Endriksone, lai vienotos par regulāru saziņu turpmāk, atbalstot nozares izglītības iestāžu attīstību sadarbībā ar profesionāļu biedrībām un uzņēmumiem.
Rīgas Tehnisko universitāti (RTU) pārstāvēja Arhitektūras fakultātes dekāns Uģis Bratuškins un Inženierekonomikas un vadības fakultātes Būvniecības uzņēmējdarbības un nekustamā īpašuma institūta direktore Ineta Geipele, kā arī interneta tiešsaistē – jūnijā ievēlētais un 30.augustā oficiāli amatā apstiprinātais Būvniecības inženierzinātņu fakultātes dekāns Mārtiņš Vilnītis.
Latvijas Lauksaimniecības universitātes Vides un būvzinātņu fakultāti pārstāvēja Arhitektūras un būvniecības katedras vadītāja Sandra Gusta, privātās augstskolas RISEBA Arhitektūras un dizaina fakultāti – iepriekšējais dekāns Jānis Dripe un kopš pagājušā gada beigām vadītāja pilnvaras pārņēmušais Dainis Rūdolfs Šmits.
Ar Daugavpils Būvniecības tehnikuma (DBT) darbu iepazīstināja direktore Ināra Ostrovska un viņas vietniece izglītības jautājumos Oksana Soročina. Rīgas Celtniecības koledžas (RCK) izaugsmi pēdējos gados kopš stāšanās amatā raksturoja direktors Normunds Grinbergs.
Katras mācību iestādes pārstāvji īsi raksturoja galvenos darba virzienus un perspektīvas, uzsverot, ka jauniešu interese par nozares profesijām pieaug. Ikvienai skolai un fakultātei ir specialitātes, ko citur Latvijā nemāca. Vairākās īpaši uzsver individuālu pieeju profesijas apguvē, kā arī pievērš lielu uzmanību mācībspēku kvalifikācijas uzlabošanai, dalībai starptautiskos projektos un ārvalstu profesoru piesaistei, lai studenti iegūtu plašāku skatījumu uz nozari.
Sarunas dalībnieki apsprieda vairākus jau tuvākajā laikā risināmus jautājumus. Vilnītis aicināja LBS un citas profesionālās biedrības atbalstīt nozares profesoru atalgojuma palielināšanu. DBT pilnveidotā infrastruktūra un mūsdienīgās mācību metodes ir pamats kļūšanai par profesionālās izglītības kompetences centru. RCK iecerēs ir jauna mācību un darbnīcu korpusa būvniecība un pilnīgāka vidējo profesionālo programmu mācīšana, lai dotu studentiem labu pamatu izglītības turpināšanai.
Ostrovska un Grinbergs raksturoja situāciju ar Covid-19 testēšanu skolās, kas direktoriem liekot risināt veselības aprūpes, nevis jauniešu skološanas jautājumus. RCK dala vidusskolas un koledžas mācību plūsmu, kā arī patstāvīgi organizē nevakcinēto studentu testēšanu. Savukārt DBT direktore aicināja nozares uzņēmumus atbalstīt profesionālās izglītības iestādes, lai tās paliktu valsts pārziņā.
Grinbergs skaidroja, ka nozares profesijām tapušie jaunie standarti 5., 6. un 7.līmenī ir pamats, lai veidotu vienotas studiju programmas ar vajadzīgajai kvalifikācijai atbilstīgu saturu un līmeni. Tas neļautu atsevišķām izglītības iestādēm piedāvāt programmas ar zināšanu minimumu, bet bez pienācīgas kvalifikācijas un prasmēm.
Endriksone uzsvēra, ka tikšanās par izglītības jautājumiem ar iestāžu pārstāvjiem turpmāk iecerētas regulāri dažādos formātos. “Nozare sākas ar izglītību, tāpēc Būvinženieru savienībai ir ļoti svarīga jauno profesionāļu mācību kvalitāte,” sacīja LBS vadības pārstāve.
Katrai iestādei Endriksone LBS un Eiropas Civilo inženieru padomes (ECCE) vārdā dāvināja pirmo un otro burtnīcu izdevumam Notes on the History of Civil Engineering’ (latviski – Piezīmes par civilās inženierijas vēsturi). Otrajā daļā iekļauts arhitektūras profesora Jāņa Krastiņa apraksts par būvinženieru ieguldījumu Latvijas jūgendstila būvēs. Rakstu varēs lasīt arī žurnālā Būvinženieris. Skolu pārstāvji dāvināja bukletus un audzēkņu diplomdarbu apkopojumus. Sarunā piedalījās arī LBS izpilddirektors Ilmārs Leikums un Būvniecības speciālistu sertifikācijas institūcijas vadītājas Vaira Ronimoisa un Santa Soida, kuras uzteica mācību iestāžu absolventus par labām datorprasmēm un digitālo rīku izmantošanas iemaņām.